Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 11:36
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, danych zakładów pracy i przedsiębiorstw. Trzymanie się przepisów BHP jest o tyle ważne, że na ich straży stoi specjalny organ nadzoru zwany Państwową Inspekcją Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy, w skrócie PIP, jest polskim organem nadzoru i kontroli, którego głównym zadaniem jest sprawdzanie, czy jest przestrzegane prawo pracy, a w szczególności przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. PIP kontroluje także przepisy dotyczące zatrudnienia oraz innej pracy zarobkowej. W przypadku kiedy pracodawca nie jest pewien, czy jego działalność spełnia odpowiednie przepisy BHP, dobrym pomysłem jest zlecenie wykonania audytu BHP. Firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy posiadają w swojej ofercie usługę audytu BHP, który polega na sprawdzeniu czy w danym miejscu pracy spełnione są wymagania pod względem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.

Pod skrótem BHP kryje się nic innego, jak bezpieczeństwo i higiena pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy jest powszechnie używaną nazwą na zbiór zasad dotyczących bezpiecznego oraz higienicznego wykonywania pracy. Zasady BHP są ściśle określone przez przepisy zawarte w dziesiątym dziale Kodeksu pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy są również osobną dziedziną wiedzy, w skład której wchodzą zagadnienia z innych dziedzin naukowych, takich jak medycyna pracy, ergonomia, psychologia pracy. BHP jako dziedzina wiedzy zajmuje się kształtowaniem właściwych warunków pracy. Natomiast bezpieczeństwo i higiena pracy traktowane jako zbiór przepisów są nadzorowane i kontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy. Co więcej, istnieją firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy, które oferują szeroki zakres usług. Przykładowymi usługami z zakresu BHP są - outsourcing, wykonywanie audytów, przeprowadzanie różnego rodzaju szkoleń oraz ocena ryzyka zawodowego czy też prowadzenie postępowania powypadkowego.

Często w skład usług firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy wchodzi także zakres ochrony przeciwpożarowej. Przykładową usługą świadczoną przez firmy BHP z zakresu PPOŻ jest kontrola oraz legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co określa się sprzętem PPOŻ. Przede wszystkim do sprzętu ochrony przeciwpożarowej należy zaliczyć wszelki sprzęt gaśniczy, który może być stacjonarny lub ruchomy. Jednym z obowiązków, wynikających z przepisów, jest posiadanie sprzętu gaśniczego w miejscach pracy i w budynkach wszelkiej użyteczności publicznej. Innym rodzajem sprzętu należącego do PPOŻ są tabliczki informujące o wyjściach ewakuacyjnych, umieszczeniu gaśnic czy też kierunku ewakuacji. Rzecz jasna najważniejszym sprzętem ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt gaśniczy, który podlega okresowym kontrolom sprawności. Przegląd oraz legalizacje sprzętu ochrony przeciwpożarowej pracodawca może zlecić odpowiedniej firmie, która sprawdzi czy dany sprzęt spełnia wszystkie wymogi.

Outsourcing jest nazwą zapożyczoną z języka angielskiego, używaną na określenie konkretnej usługi. Sama nazwa po przetłumaczeniu oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Jeśli by przenieść to pojęcie na grunt bardziej przedsiębiorczy to wtedy okaże się, że outsourcing to nic innego, jak przekazanie zadań, funkcji czy projektów do wykonania zewnętrznej firmie. Najłatwiej będzie zilustrować zasadę działania outsourcingu na przykładzie związanym z BHP. Firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy oferują usługę outsourcingu, która polega na przejęciu wszelkich spraw związanych z BHP w danym zakładzie pracy. Pracodawca, który decyduje się na taką usługę, nie musi się już martwić sprawami BHP, ponieważ firma, której zostało to zlecone, zajmie się tymi kwestiami. Skorzystanie z outsourcingu jest często wygodnym rozwiązaniem, ponieważ konkretną sprawą zajmują się osoby, które się na tym znają. Usługa outsourcingu jest często wykorzystywana w branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy, ale nie tylko.


© 2019 http://silownia.bialystok.pl/